Általános tanácsok

Kedves Látogató!

Szeretnék megosztani néhány általános tanácsot, amelyeket fontosnak tartok a testi-lelki egészségünk megőrzése érdekében, és különösen javaslok kiegészítésképpen a pszichoterápia, vagy gyógyszeres terápia mellé a szorongásos betegségben, vagy depresszióban szenvedőknek. Ezeket az alapelveket természetesen én is igyekszem betartani a saját életemben.

Szakirodalmi hivatkozásokat, részletesebb magyarázatot nem közlök, bőségesen találhat az interneten hiteles forrásokat. Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos tájékozódásra az alábbi, gyógyszerészek által szerkesztett oldalt javaslom: Pirulakalauz

Pirulakalauz

Táplálkozás

Az egészség (így a lelki egészség is) az egészséges táplálkozásnál kezdődik. A könnyű vegyes étrendet, és a szélsőséges diéták mellőzését javaslom. A MIT mellett fontos a MIKOR, azaz a rendszeresség. Inkább többször kevesebbet együnk.

Bőségesen igyunk, lehetőség szerint tiszta vizet! A folyadékhiány csökkenti a koncentrációt, és fejfájást is okozhat.

Kerüljük az idegen anyagokat, szereket, ne terheljük ezekkel a szervezetünket! Mellőzzük a dohányzást, az alkoholt, a drogokat és az orvos által nem előírt gyógyszerek fogyasztását!

Amennyiben fogyaszt alkoholt, akkor javaslom a kontrollált alkoholfogyasztás szabályainak betartását: a még biztonságos, elfogadható ivás felső határa férfiaknál 21 egység/hét (1 egység = 10 ml alkohol = 1 pohár sör = 1dl bor = 3 cl tömény ital), nőknél 14 egység/hét, feltéve, ha legalább két teljesen alkoholmentes nap is előfordul.

Étrend-kiegészítők

A kombinált készítményeknek természetesen szerepe van az egészségmegőrzésben, amikor azonban szorongásos, vagy depressziós tünetektől szenvedünk, akkor érdemes célzottan választani a hatóanyagok közül.

Omega-3

Minden pszichés betegségben legalább napi 1000 mg aktív hatóanyag (DHA, EPA) bevitelét javaslom kúraszerűen. Az agyműködés mellett a szívműködésünkre is pozitív hatással vannak a telítetlen zsírsavak.

Magnézium

Szorongásos állapotokban kifejezetten javaslom. Rendszeresen sportolóknak is elengedhetetlen a megfelelő magnéziumbevitel.

B-vitaminok

Szorongásos panaszok, idegbántalmak, és alkoholproblémák esetén jótékony hatásúak a B-vitamin komplexek.

D-vitamin

A depresszió kiegészítő terápiájában szerepe lehet a D-vitamin bevitelnek. Antipszichotikum szedése mellett is ajánlom a D-vitamin fogyasztását, mely kivédheti a gyógyszer cukorháztartásra gyakorolt negatív hatását. Újabban direkt vírusellenes hatását is leírták.

Probiotikumok

A bélflóránkban élő baktériumoknak a lelki egészségünkhöz is köze van, a bélrendszerünket szokás második agynak is hívni. Adatok szólnak a mellett, hogy bizonyos probiotikumok, illetve prebiotikum/probiotikum kombinációk enyhíthetik a depresszió tüneteit.

Rendszeres mozgás

Adatok szólnak a mellett, hogy a rendszeres testmozgás még a súlyos pszichés zavarban szenvedőknél is csökkentheti a visszaesés kockázatát.

Heti szinten legalább 3-4 alkalommal, 30 percet meghaladó mozgást javaslok. Lehet ez egy intenzív séta is. Ha túlsúlyos, vagy eddig nem mozgott, kezdetben sétáljon néhány megállónyit, távolabb tegye le az autóját, ne használja a liftet!

Relaxációs gyakorlatok, autogén tréning, jóga, masszázs

A relaxációs gyakorlatok ellazult állapotot hoznak létre, mely alatt a testi-lelki működések optimalizálódnak. Az autogén tréning során az izomzat, az erek ellazítása, a légzés, és szívműködés szabályozása az elsődleges, mely visszahat a zsigeri és lelki folyamatokra is. A jóga fizikális és mentális gyakorlatok összetett rendszere, gyakorlása életmód- és életszemlélet-váltást is jelent. A masszázs során az izmok feszülésén, fájdalmán enyhítenek. Mindegyik módszer rendszeres gyakorlást igényel, így várható el a megfelelő stresszcsökkentő, egészségmegőrző hatás.

Ajánlott olvasmány

Számos önfejlesztő könyv létezik, azonban szeretnék egyet kiemelni:

Zindel Segal, Mark Williams, John Teasdale: Tudatos jelenlét a gyakorlatban 8 hetes program a mindennapok örömtelibb megéléséért, valamint a depresszió és a szorongás kezelésére (Kulcslyuk Kiadó)

A könyv egy 8 hetes gyakorlóprogramot kínál azoknak, akik tudatosabban szeretnék élni az életüket, nem akarnak robotpilóta üzemmódban átrohanni rajta. Az eredményhez rendszeres gyakorlás szükséges. Önállóan, terapeuta vezetésével, és csoportos programban is végezhető.

Ha a fentieket megvalósította, és még mindig nem érzi jól magát a bőrében, akkor feltétlenül forduljon szakembereinkhez!

Barátsággal: Dr. Mihály Andrea